Ajurweda a umysł
W samym słowie Ajurweda zaszyte jest już powiązanie z umysłem. Pierwszy człon: AJUR oznacza życie, życie ludzkie, na które zdaniem ajurwedy składa się ludzkie ciało, dusza i właśnie umysł. Aby życie ludzkie można było nazwać zdrowym i szczęśliwym, każdy z elementów musi być silny i stabilny. Jeśli jeden element niedomaga lub jest osłabiony – człowiek choruje.
Z tego właśnie powodu ajurweda tak wielką wagę przykłada do zdrowia umysłu. Wskazuje, że jedną z trzech przyczyn chorób, nazywaną Adhyatmika, jest właśnie psychika (tak zwane choroby o podłożu psychologicznym czy psychosomatycznym). Wskazuje też, że w takim przypadku należy stosować specjalną procedurą Sattvavajaya, czyli techniki leczniczej pracy z zaburzeniami umysłu. I warto tutaj zwrócić uwagę, że powszechnie kojarzymy zaburzenia umysłu jako równoznaczne z chorobą psychiczną.
Zaburzony umysł nadzieją na wyzdrowienie
a Ajurweda podchodzi do tego inaczej, wskazując, że jest to przyczyna choroby (choroby psychicznej lub choroby fizycznej, objawiającej dolegliwościami ciała), a nie sama choroba. Stąd też katalog zaburzeń umysłu w ajurwedzie jest znacznie szerszy, niż katalog chorób. Co więcej, takie podejście pozwala wychwycić ewentualne zaburzenia znacznie szybciej, na pierwszym czy drugim stadium choroby, kiedy przywrócenie równowagi jest jeszcze stosunkowo proste.
Ponadto przyczyny zaburzeń umysłu w ajurwedzie, bardzo szerokie, koncentrują się na wszelkich czynnikach, które wpływają na to, że nasza umysł staje się przeciążony, przestaje poddawać się naszej kontroli i przejmuje dowodzenie nad całym ludzkim organizmem – i tym co czujemy, co odbieramy przez zmysły, co odczuwamy w ciele, jak działamy i jaką wiedzę do siebie dopuszczamy. A także jakie znaczenie przypisujemy temu, co nas spotyka. Jak widzisz, psychika ludzka i jej stabilność mają wpływ na całe nasze życie – samopoczucie, zdrowie, odbieranie świata i postawę wobec świata.
Harmonia = kontrola
W dzisiejszych czasach pędu i nadinformacji (badania wskazują, że tylko 5% informacji, które do nas docierają, są nam rzeczywiście potrzebne i przez nas wykorzystywane) kluczowa jest Mano nigraha, czyli umiejętność kontroli swojego umysłu. I właśnie na tym koncentruje się ajurweda, weryfikując przyczyny zaburzeń umysłu i podpowiadając rozwiązania, które doprowadzają do przywrócenia balansu mentalnego.
Człowiek czyli co?
W ujęciu ajurwedy istota ludzka składa się tak naprawdę z 25 części:
- 5 żywiołów na poziomie subtelnym (nasiona życia)
- 5 żywiołów na poziomie fizycznym (powietrze, ziemia, woda, ogień i przestrzeń)
- 5 zmysłów poznawczych (wzrok, dotyk, słuch, węch i smak)
- 5 organów pracujących (usta /organ mowy i przeżuwania/, dłonie /chwytanie/, stopy /chodzenie/, organy wydalnicze i narządy płciowe
- Manas czyli umysł
- Buddhi czyli inteligencja
- Ahamkara czyli ego
- Chitta czyli podświadomość
- Atma czyli dusza
Podchodząc do diagnozy i leczenia w ajurwedzie bierze pod uwagę wszystkie 25 elementów. I choć brzmi to bardzo skomplikowanie to proszę pamiętaj – ajurwedyjskie zalecenia są bardzo proste. Nie robią rewolucji w życiu tylko podpowiadają co warto dołożyć, a z czego zrezygnować, by przywrócić harmonię, błogość i zdrowie.
Dlaczego leczenie nie działa?
Patrząc na człowieka w taki sposób, jak proponuje ajurweda łatwo zrozumieć dlaczego często zaproponowane leczenie nie działa. Lecząc ciało tak naprawdę skupiamy się na eliminowaniu objawów, a nie przyczyny choroby. Jeśli leczymy dolegliwość fizyczną, a jej przyczyna tkwi w podświadomości lub ego – to tak właściwie tylko maskujemy objawy i choroba pod spodem dalej się toczy. Bo równowaga nie została przywrócona.
Jeśli źródłem dolegliwości jest nieuświadomiona trauma, to prędzej czy później wywoła ona poważny problem w ciele. Jeśli przyczyną jest zanieczyszczenie na poziomie inteligencji, co prowadzi do nieuświadamiania sobie co jest dla nas dobre a co złe, to w dłuższym okresie czasu takie niesłużące nam działania (jak picie alkoholu wieczorem, czy praca lub imprezowanie po nocach) doprowadzą do choroby. Jeśli nie zrozumiemy gdzie była praprzyczyna, nie wyeliminujemy wszystkich czynników zaburzających – to nie doprowadzimy do uzdrowienia.
Umysł – struktura i lokalizacja
Według ajurwedy umysł to w rzeczywistości psychika ludzka. Ta składa się z 4 elementów: umysłu, inteligencji, ego i podświadomości. Sam umysł postrzegany jest jako pomost, między światem zewnętrznym a wewnętrznym, rodzaj połączenia miedzy tym co subtelne (dusza) a tym co fizyczna (ciało). Jest też nazywany największym kontrolerem, bo kontroluje zmysły, swoje istnienie, kontroluje większość działań fizycznych, kontroluje podejmowane decyzje, a także kontroluje nasze ego.
Jest zatem tym ośrodkiem, który odpowiada za to, że czujemy, wiemy i myślimy. Ajurweda uważa, że umysł zlokalizowany jest głęboko w sercu. Działa przez różne organy – w obszarze emocjonalnym – przez serce, w obszarze sensoryki i motoryki – przez mózg i organy zmysłów.
W niewoli umysłu
Pewnie już czujesz, że umysł stanowi o naszym jestestwie. Jeśli jest spokojny i zrównoważony jesteśmy zdrowi i szczęśliwi. Jeśli jest zaburzony, zanieczyszczony – czujemy się nieszczęśliwi i chorujemy. Ma zatem olbrzymią moc. Jeśli umiemy przejąć kontrolę nas własnym umysłem – mamy szansę go balansować na bieżąco i nasze samopoczucie będzie doskonałe.
Większość z nas niestety pozwala, by to umysł dowodził. Stajemy się jego niewolnikiem, a on zamiast nam służyć, staje się naszym wrogiem i działa na naszą zgubę.
Wyróżnia się trzy jakości umysłu – satwę, rajas i tamas. Satwa to stan jasności i sprawności, rajas to nadmiar działania i rozproszenie a tamas to utknięcie, pomieszanie i ignorancja. Jeśli dominuje w naszym życiu nadmiar rajasu lub tamasu – jesteśmy na najlepszej drodze oddania się w niewolę umysłu.
Ścieżki uzdrawiania
Jak mówiłam, ajurweda jest bardzo prosta i logiczna. Wskazuje źródła zaburzenia, ale od razu dokłada do nich rozwiązania, pokazuje metody jak doprowadzić do ponownej równowagi mentalnej. Stawia tu na trzy ważne pojęcia: Pranę, Tejas i Ojas, których zwiększenie najsilniej balansuje ludzką psychikę. Realizuje to poprzez proste zmiany nawyków w obszarze:
- stylu życia
- odżywiania
- tego czym karmimy swoje zmysły (co słuchamy i oglądamy)
- tego z kim przebywamy
- aktywności fizycznych
- sposobu spędzania wolnego czasu
- higieny snu
Często wystarczy prosta praca z uważnością, codzienne ćwiczenie pranayam czy jogi, słuchanie (a jeszcze lepiej śpiewanie!) mantr, wprowadzenie świeżo przygotowywanych posiłków czy ograniczenie oglądanych wiadomości.
Oczywiście ajurweda zna szereg specjalistycznych ziół wspierających balans mentalny jak Jatamansi, Brahmi, Sankhapuspi czy Chavanprash, ale ich zażywanie powinno być zawsze skonsultowane z lekarzem lub terapeutą ajurwedyjskim – bo zioła w ajurwedzie dobierane są do człowieka nie do dolegliwości!
Jesteś na życiowym zakręcie, stan zdrowia, trudna sytuacja życiowa lub wypalenie zawodowe powoduje, że chcesz się przyjrzeć sobie, zrozumieć siebie, swoje tendencje, nauczyć o siebie dbać, a może wreszcie znaleźć swoją dharmę (życiowe przeznaczenie) skorzystaj z indywidualnej konsultacji ajurwedyjskiej.
Konsultacja ajurwedyjska to pierwszy, bardzo ważny krok do prawdziwego zrozumienia i poznania siebie, zaakceptowania i uzdrowienia
Czujesz ogólne zmęczenie, umysł nie nadąża. Coraz częściej dopada Cię mgła mózgowa lub zwykłe zapominanie. Wściekasz się, że bystrość Twojego umysłu jakby przygasła. Do tego Twoje ciało i umysł nie dają rady pracować na najwyższych obrotach, a przecież do takiej jakości przywykłaś – sprawdzonym sposobem jest Sezonowe Oczyszczanie Domowe – program na całe życie, gotowy do wdrożenia od zaraz, który przewróci Twój umysł (a także ciało i ducha) do ustawień fabrycznych!
Dodaj komentarz